close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נתקעת בשבת מחוץ לבית? האם ניתן לקרוא למנעולן

מערכת שורשטז אדר א, תשעט21/02/2019

מה קורה ונתקעים מחוץ לבית בשבת? האם מותר לקרוא למנעולן?

תגיות:
מעת לעת אנחנו יכולים לקרוא על דילמות שקשורות ליום שבת, מה מותר ומה אסור לעשות. חלק מהדילמות מוכרות לנו מאחר והן לא חדשות, אך מה קורה כשמציאות במאה ה-21 פוגשת את הלכות יום שבת שנקבעו לפני שלושת אלפים שנה? אז אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בדילמה לא פשוטה. אחת כמה וכמה, כשמדובר במקרה שמתרחש במציאות ואנחנו נאלצים להתמודד איתו ולא דווקא דוגמא שלקוחה מסיפורים של אחרים
או בכלי תקשורת.

דוגמא טובה לכך אנחנו יכולים לראות בדילמה הבאה. יצאנו מהבית ביום שבת לבית כנסת או לכל מקום אחר ונתקענו בחוץ כשחזרנו. המפתח לא הצליח לפתוח את המנעול, המנעול נשבר, או מכל סיבה אחרת. מה אנחנו אמורים לעשות אז? האם אנחנו אמורים לקרוא לאיש מקצוע, כלומר פורץ דלתות מקצועי או שמא, להישאר במשך כל השבת מחוץ בלית?

מן הסתם, לא תהיה לנו בעיה לחפש ולמצוא פורץ מנעולים בבאר שבע והסביבה, בכל שעה. אם אנחנו מחפשים מנעולן מוסמך, מקצועי, אזי שחיפוש קל באינטרנט יעלה מגוון רחב של שמות אשר מספקים שירות 24 שעות ביממה. ולאחר בדק בית בעולם האינטרנט אבישי המנעולן הוא בהחלט המלצה חמה אשר נותן שירות 24/7 במיומנות ומקצועיות רבה. השאלה המרכזית היא, האם מותר לנו בכלל לעשות את החיפוש, האם מותר לנו בכלל ליצור איתו קשר. הרי יום שבת, ויש דברים שאסור לעשות ביום שבת.
צריך לומר, שהבעיה יכולה להיפתר בדרכים שונות אם נחשוב על כך מראש. למשל, אם נשאיר את הדלת פתוחה ולא ננעל אותה, אם יש לנו שכן במבנה או בשכונה שהוא מנעולן ויכול להגיע אליו מבלי שנצטרך להתקשר אליו, וכמובן אם יש לנו דרך אחרת להיכנס אל המבנה. אך בהיעדר כל האופציות האלו, עולה השאלה, מה עלינו לעשות, מה מותר לנו לעשות על פי היהדות.

כיצד צריך לנהוג במקרה זה?
הדעה הרווחת היא, שיש לבחון את כל האופציות האפשריות לפני שניגשים לאופציה של יצירת קשר עם מנעולן. כל האופציות, הכוונה כמובן למצבים שאינם מסכנים אדם ואינם מפריעים לשכנים או לכל גורם אחר, שזה כשלעצמו אסור. אופציה אחרת, לחפש מקום אחר לשהות בו עד צאת השבת ואז ליצור קשר עם מנעולן.

במידה ואין אופציה אחרת וחייבים ליצור קשר עם מנעולן מורשה 24/7 אז רצוי לפנות אליו בתקווה שהוא יוכל להגיע במהירות מבלי שנטריד אותו יתר על המידה בשבת, והוא יבצע את העבודה. בכל מקרה, אנחנו יכולים להתייחס לנקודה זו כמו אל פיקוח נפש, מאחר ואנחנו לא יכולים להישאר מחוץ לבית כל היום, ואנחנו לא יכולים למנוע מעצמנו אוכל ושתייה.
לפני סיום חשוב להבהיר, אנחנו צריכים לקחת בחשבון, כשאנחנו מחפשים מנעולן בבאר שבע או בכל מקום אחר, שאם אנחנו מבקשים לקרוא לו לבצע עבודה בשבת, אז אנחנו גורמים לו לחלל שבת וזה כמובן לא מכובד. לכן מומלץ שזו תהיה האופציה האחרונה שלנו.

המאמר באדיבות אבישי המנעולן - www.avishay-m.co.il


הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה